miércoles, 17 de abril de 2024

AHT GELDITU! NAFARROA: LARUNBATEKO MANIFESTAZIOAREN AURREAN/ ANTE LA MANIFESTACION DEL SABADO

 

AHT GELDITU! NAFARROA TREN PUBLIKO ETA SOZIALAREN ALTERNATIBAREN ALDEKO MANIFESTAZIOAREN AURREAN

Apirilaren 20an Altsasun Tren Publiko eta Sozialaren Alternatibaren alde Nafarroa eta Arabako Trenaren aldeko plataformek deituriko manifestazioaren aurrean, AHT Gelditu! Nafarroak berretsi egiten du duela urtebete egin zuen alternatiba horren balorazio kritikoa.

Alternatiba horretatik, deigarriena bidaia-denboretan AHTarekin lehiakorra izateko ezartzen duen kontzeptu-esparrua da. Horren ondorioz, velocidad alta deituriko tren bat diseinatu dute (180-220 km/h), 250 km/h-ko gailurrekin puntu jakin batzuetan, Euskal Y-aren parametro berberekin. Diseinu horren ondorioz, trazaduraren lau tokitan (Bureba, Pancorbo, Iza eta Campanas hegoaldean) kalteak AHTarenak bezainbestekoak dira. Aurreikusitako abiadurek energia-kontsumo handia eta hesi-efektua eragiten dituzte ibilbide osoan, hesituta egon behar duelako. Proposamen honek ekarriko lukeen inbertsio handia ez da arazo txikiagoa biztanleriaren % 15ek baino gehiagok pobreziaren muga gainditzen duen garaian. Era berean, pertsonen nahiz salgaien egungo garraio-eredu jasangaitzari buruzko kritika falta dela uste dugu. Alternatiba horrek abiadura handiko trenak ibilbidetik igarotzea ahalbidetzen duenez, eta aldameneko lurraldeetako AHTaren lineei berariazko kritikarik egiten ez zaienez, legitimatu egiten da, nolabait, makro azpiegitura hori.

Balorazio kritiko honek ez du esan nahi ohiko trenbidea hobetzearen aurka gaudenik. Are gehiago, hobekuntza eta bultzada inoiz baino desiragarriagoa iruditzen zaigu krisi ekosozial larri honetan. Azken hamarkadetan, trenbide-sareak gau eta egun herriei eta hiriei eskaintzen zizkien zerbitzuak desegiten joan dira, lanpostuak milaka murriztu dira, eta geltokiak eta geralekuak desagertu egin dira. Trenbidearen agonia ez da kasualitatea izan, abiadura handiko lineetan egindako inbertsioaren zuzenki proportzionala baizik. Ez dezagun ahaztu trenaren etsairik handiena AHTa dela, lurreko hegazkina dirudiela. Hala ere, aldarrikatzen dugun hobekuntza hori AHTarekin lehiakor egiten duten parametro desarrollistetatik kanpo dago, benetako tren publiko eta soziala izan beharko lukeenaren ildotik.

Gure alternatibak, beraz, ez du AHTaren ordezko bat behar, baizik eta 180 graduko aldaketa, ez bakarrik ekoizpen eta kontsumo ereduan, baita gizartea antolatzeko moduetan eta ingurunearekiko harremanean ere. Horretarako bidea lurraren defentsan eta eredu sozialaren erabateko eraldaketaren alde lan egiten duten beste kolektibo batzuekin aliantzak zabaltzea da, krisi ekosozialari irtenbide gisa inposatzen ari zaigun kapitalismo berdea gaindituko duten estrategiak planteatuz.

Alternatiba honi kritika egiten diogun arren, badakigu manifestazioa deitu duten kolektiboek borontate oneko ahalegina egiten dutela Iruñea eta Gasteiz arteko AHTaren proiektuaren kaltearen zati bat saihesteko. Beraz, kolektibo gisa, manifestaziora joateko deia babesten ez dugun arren, ikusten dugu zentzua duela AHTaren aurkako pertsonek manifestazioan parte hartu nahi izateak.

 

POSICIONAMIENTO DE AHT GELDITU! NAFARROA ANTE LA MANIFESTACIÓN A FAVOR DE LA ALTERNATIVA POR UN TREN PÚBLICO Y SOCIAL

Ante la manifestación convocada por las Plataformas por el Tren de Nafarroa y Araba a favor de la Alternativa por un Tren Público y Social en Altsasu el próximo 20 de abril, AHT Gelditu! Nafarroa se reafirma en la valoración crítica de dicha alternativa que hizo hace un año.

De esta alternativa, lo que más nos llama la atención es el marco conceptual que impone para llegar a ser competitivo con el TAV en los tiempos de viaje. Esto le lleva a diseñar un tren de velocidad alta (180-220 km/hora) con picos de hasta 250 km/hora en determinados puntos, los mismos parámetros que la Y vasca. Este diseño hace que en cuatro puntos del trazado (Bureba, Pancorbo, Iza y al sur de Campanas) los destrozos sean muy similares a los del TAV. Las velocidades contempladas suponen un alto consumo de energía y el efecto barrera a lo largo de todo el recorrido por la necesidad de estar vallado. La alta inversión que supondría no es una cuestión menor en una época en la que más de un 15% de la población supera el umbral de la pobreza. También echamos en falta una crítica al insostenible modelo actual de transporte tanto de personas como de mercancías. El hecho de que esta alternativa posibilite el paso de trenes de alta velocidad por su recorrido y que no haya una crítica expresa a las líneas de TAV en territorios colindantes legitima de alguna manera esta macro infraestructura.

Esta valoración critica no significa que estemos en contra de la mejora del ferrocarril convencional.  Es más, la mejora y el impulso del mismo nos parece más deseable que nunca en estos momentos de grave crisis eco social. En las últimas décadas los servicios que la red ferroviaria ofrecía día y noche a pueblos y ciudades se han ido desmantelando, los puestos de trabajo se han reducido en miles, y han desaparecido estaciones y apeaderos. La agonía del ferrocarril no ha sido casual sino directamente proporcional a la inversión en las líneas de alta velocidad. No olvidemos que el mayor enemigo del tren es el TAV, que parece más un avión terrestre. Sin embargo, esta mejora que reivindicamos se sitúa fuera de parámetros desarrollistas que lo hacen competitivo al TAV, más en la línea de lo que debiera ser un auténtico tren público y social.

Nuestra alternativa, por tanto, no pasa por un sucedáneo de TAV sino por un cambio de 180 grados no solo del modelo de producción y consumo sino también de las formas de organización social y su relación con el entorno. El camino para ello no es otro que el ampliar alianzas con otros colectivos que trabajan en defensa de la tierra y por la trasformación radical del modelo social, planteando estrategias que superen el capitalismo verde que nos están imponiendo como salida a la crisis eco social. 

A pesar de nuestra crítica a esta alternativa, somos conscientes del esfuerzo bienintencionado por parte de los colectivos convocantes de la manifestación por evitar parte del perjuicio del proyecto del TAV entre Iruñea y Gasteiz. Por lo tanto, como colectivo, aunque no respaldemos el llamamiento a acudir a la manifestación vemos que tiene sentido que personas contrarias al TAV quieran participar en la misma.


 

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